Impact Hofbogenpark op De Groene T

Een korte update over het schetsontwerp Hofbogen.

 

Op 21 april 2021 hebben Okach Bouchtaoui (wijkmanager Rayon Noord) en Michel de la Vieter (Teammanger Stadsontwikkeling) een presentatie gehouden over de het plan van eisen. We zijn inmiddels aangesloten bij de BAG, dit is de Bewoners Advies Groep. Onze eerste indruk is dat deze BAG onvoldoende mogelijkheid heeft om op de juiste manier te participeren in dit ontwerpproces. Dit zullen we aankaarten omdat we het belangrijk vinden dat de direct omwonenen meer inspraak krijgen. Want hoe prachtig het ook klinkt, de aanpassingen betekenen veel voor de direct omwonenen en hun directe leefomgeving.

 

De beoogde opgangen (lift + loopbrug én trap) in De Groene T zijn uitgebreid ter sprake gekomen. Zoals het nu in de plannen staat komen er namelijk 3 opgangen tussen de Bergselaan en de Gordelweg aan de Bergpolderzijde. Nagenoeg iedereen van de BAG is het erover eens dat dit teveel is voor de jaren ’30 woonwijk die we zijn. Er bestaat ook veel weerstand tegen de plaatsingen van de grote opgangen in het huidige groen. Niet alleen omdat het ten koste gaat van vierkante meters groen, maar vanwege de aantasting van het huidige groene karakter van het park. De bouwwerken zijn zo groot dat dit veel impact heeft op het uitzicht en privacy. Een opgang zal ook betekenen dat het bouwwerk verlicht wordt, en dat er extra (invalide)parkeerplaatsen moeten komen, of bijvoorbeeld een openbaar toilet.

 

We zien in het schetsontwerp ook dat op dit moment plannen bestaan om op het dak tussen de Tak van Poortvlietstraat en de Berkelselaan het grootste overdekte perron te plaatsen van het gehele traject. Hier komen zitplekken en werkplekken. Geen groen.

 

Zo begint het erop te lijken dat de aanleg van het Hofbogenpark voor de Groene T geen uitbreiding of verbetering van het groen met zich mee brengt. Tijdens de presentatie op 21 april waren ook leden de van wijkraad Bergpolder en wijkraad Liskwartier aanwezig. We hebben contact met hen hoe we samen kunnen optrekken om alternatieven te bedenken, want wij geloven dat die er zeker zijn!

 

Hieronder zie je een bewerking van een schets uit de plannen. Dit is nu ongeveer het idee:

 

  • een lift die ver uitstijgt boven de hofbogen
  • een lange loopbrug over de weg
  • daarnaast een trap (niet op de afbeelding)

Wil je meedenken over een alternatief, stuur ons dan een bericht.

 

 

 

2 thoughts on “Impact Hofbogenpark op De Groene T”

  1. Een lift op die locatie is absoluut overbodig en tast de culturele waarde aan van het beschermd stadsgezicht. Bij de gordel weg op de brede stoep nabij het gezondheidscentrum is het al versteend en heb je voldoende ruimte om een lift te plaatsen. Daar waar de groene-T onderdeel van het beschermd stadsgezicht niet wordt aangetast. Er wordt gezegd dat dit niet kan omdat de hofbogen een monumentale status hebben. Dit argument houd geen stand. Die hofboog is nl.ter hoogte van de groene-T ook een monument, vandaar die lange brug naar een lift in het park. Plaats de lift verderop waar niemand er last van heeft. Is stedenbouwkundig een veel betere inpassing. Kun je navragen bij stedenbouwkundige en architecten. Die zullen dit beamen. Er is een oplossing.

    Reply
  2. Eens. Bovendien is de loopbrug op deze locatie veel duurder dan ergens anders, omdat een overspanning van 14 (!) meter nodig is over de Insulindestraat en de brede stoep. Aan de andere kant, op de Voorburgstraat, kan de lift pal naast de Hofbogen staan, want dit stukje op de kruising Berkelselaan-Voorburgstraat is verkeerskundig niet van belang (geen doorgaande richting). Drie opgangen met lift lijkt sowieso erg veel voor het stuk Bergselaan-Gordelweg, een opgang zonder lift zou moeten kunnen.

    Reply

Leave a Comment

De Groene T - Bergpolder